Folkesparekassen Mobilbank
Folkesparekassen
GRATIS - i Play Butik
Vis

NETBANK

MENU

Søg
Overskrift:
Kan en mail tømme din bankkonto?
Dato:
14. maj 2020
Billede:
NemID
Tekst:

Antallet af 'phishing' mails, der forsøger at lokke fortrolige oplysninger fra dig, er eksploderet de senere år. Mailene kan bruges til it-kriminalitet, som for eksempel at optage lån eller købe ting på nettet, og coronakrisen har desværre gjort de kriminelle endnu mere opfindsomme.

Meget ændrede sig, da coronakrisen for alvor satte ind i marts. Mange sad pludselig hjemme og arbejdede, og det gav også grobund for, at et stærkt stigende antal af de såkaldte phishing-mails fra de foregående år nærmest eksploderede.

Fortrolige data er nemlig gangbar valuta i kriminelle kredse. De kan bruges til svindel, og de kan sælges videre til personer og organisationer, der sætter svindlen i system og begår bedrageri i større skala. Det er ubehageligt at opleve den form for identitetstyveri, og det kan desværre koste både tid, besvær og penge. 

Forsvarsminister Trine Bramsen (S) har i forbindelse med coronavirus en opfordring til både kunder i Privatsikring og borgere generelt: “Der er desværre kriminelle, der udnytter situationer som coronakrisen til at lokke NemID-oplysninger eller andre vigtige oplysninger ud af danskerne. Derfor skal vi holde godt øje med denne form for kriminalitet. Det skal vi fra myndighedernes side - men det skal vi også som borgere.”

Politiet har for nyligt advaret om netop falske mails, sms'er og hjemmesider, som under dække af coronakrisen forsøger at lokke oplysninger ud af borgerne. De henstiller til, at man aldrig videregiver fortrolige oplysninger online.1

Hvordan foregår phishing?

Phishing er online svindel, hvor cyberkriminelle lokker dig til at afgive fortrolige oplysninger. Det sker typisk ved at sende dig mails eller sms’er med links til falske websider, hvor du skal oplyse fx adgangskoder, kortoplysninger, konto- eller CPR-nr.. Beskederne og websiderne ligner ofte de officielle fra fx netbank, en onlinebutik, NemID, Skat eller andre myndigheder, og de 'bedste' af dem er efterhånden svære at skelne fra de originale websider. 

"Phishing er desværre et stort problem. Der findes nogle tekniske tiltag, som myndigheder og virksomheder kan bruge for at gøre det sværere at forfalske afsenderen på en mail. For den enkelte er det vigtigste at huske at tænke sig om, inden man åbner vedhæftede filer eller afgiver sine login-oplysninger på en side, man har fået et link til i en e-mail,” udtaler Thomas Lund-Sørensen, Chef for FE’s Center for Cybersikkerhed, til kunder i Privatsikring. 

Hvordan undgår du phishing?

Sund fornuft, kritisk sans og en opdateret computer er derfor de vigtigste forholdsregler, hvis du vil undgå identitetstyveri og mailbedrageri. 

  • Hold på dine data – Send aldrig fortrolige oplysninger i en mail eller sms. Det vil myndigheder og pengeinstitutter mv. aldrig bede dig om.
  • Sund fornuft og kritisk sans – Har du tillid til afsenderen? Har du tillid til butikken? Ser noget forkert ud, eller er tilbuddet for godt til at være sandt?
  • Opdateret computer og software – Opdater løbende din software på computeren. Installér firewall og antivirus, og installér også et spamfilter på dit mailprogram.

Arbejder man hjemmefra er det værd at huske på, at sikkerhedspolitikkerne på din arbejdsplads også gælder derhjemme. Tilgå kun virksomhedens netværk via sikre forbindelser, og husk også at begrænse den fysiske adgang til arbejdscomputeren på hjemmekontoret. 

Hos Center for Cybersikkerhed har de samlet en række gode råd til, hvordan både virksomheder og medarbejdere arbejder sikkert hjemmefra uden at kompromittere sikkerheden og uden at risikere, at personoplysninger falder i de forkerte hænder.2

Hvad gør du, hvis det alligevel sker?

Er der dumpet en mail ind i din indbakke, som du mistænker for at være en phishing-mail, hvad gør du så?

  • Åbn eller besvar ikke mails fra afsendere, du ikke kender eller har tillid til. Gør du det, ved de, at mailen er aktiv, og så fortsætter de. 
  • Slet straks mailen eller beskeden hvis du tror, det er phishing.
  • Kør musen over linket i mailen uden at trykke på det – så kan du se, om det linker til det, du tror. Virksomheders webadresser starter typisk med deres navn. 
  • Gå ind på websiden ad den sædvanlige vej via din browser og se, om der fx er de breve i e-Boks eller fra Skat, som mailen omtaler.
  • Prøv at google afsenderen og se, om der kommer advarsler frem.

Er du alligevel kommet til at åbne mailen og afgive informationer, skal du kontakte en it-ekspert og få assistance. Hold øje med berørte konti og tjenester og få dem eventuelt spærret, hvis du er i tvivl.

Forsikringen kan dække rådgivning

Hos Privatsikring dækker din Indboforsikring ydelser som rådgivning, vejledning og advokatbistand, hvis du bliver udsat for identitetstyveri, som det fx kan ske via phishing-mails. 

Se mere i dine betingelser eller på privatsikring.dk

Læs mere om online svindel på politiets hjemmeside


icon-blivendel-white

BLIV kunde

og en del af fællesskabet

icon-legitimation-white

INDSEND DOKUMENTER

Sikker overførsel af filer

icon-nyhedsmail-white

TILMELD NYHEDSMAIL

Gå ikke glip af nyheder og aktiviteter